Despre Oferta Tutoriale Articole Carti Download Legaturi Noutati
3D Studio MAX - Transformarea obiectelor folosind metoda Morph
un material scris de Ionut GHIONEA

Tutoriale

Cuprins
Morfismul (morph) este procedeul prin care un obiect se transforma treptat in altul, intr-un interval de timp. 3D Studio Max va aplica aceasta metoda oricaror doua obiecte care au acelasi numar de vertex-uri, obiectele fiind numite ?morph targets?.

        Morfismul (morph) este procedeul prin care un obiect se transforma treptat in altul, intr-un interval de timp. 3D Studio Max va aplica aceasta metoda oricaror doua obiecte care au acelasi numar de vertex-uri, obiectele fiind numite ?morph targets?.

        In aceasta aplicatie este prezentata crearea si transformarea unor obiecte foarte simple, cu putine vertex-uri; timpul de renderizare al animatiei finale depinde de complexitatea formei geometrice a obiectelor.

        Prima etapa este crearea unui obiect, pornind de la o forma 2D. Astfel, in portul de vedere Front se deseneaza un cerc ([Create] -> [Shapes] -> [Splines] -> [Circle]). Având cercul selectat, din panoul de comenzi [Modify] -> [Modifier List] se alege modificatorul Edit Spline. In zona Selections, se apasa butonul [Segments] (fig.1):

Fig. 1 Editarea cercului

 

        Se selecteaza cele doua sferturi de cerc din dreapta (fig.1), apoi se sterg, rezultatul fiind un semicerc.

        In zona Geometry se apasa butonul [Refine] pentru a adauga doua vertex-uri suplimentare pe semicerc. Acestea se deplaseaza pâna când forma 2D va arata ca in Figura 2:

Fig.2 Transformarea semicercului

 

        Se paraseste editorul spline, se selecteaza forma 2D, apoi, din meniul Edit, folosind optiunea Clone, se obtine o copie perfecta a acesteia (fig.3):

Fig. 3 Obtinerea unei clone a formei 2D

 

        Clonei i se va schimba forma, pastrând, insa, numarul de vertex-uri constant. Folosind editorul spline in mod similar, noua forma a clonei va deveni cea din Figura 4:

Fig. 4 Modificarea formei clonei

 

        Atentie ! Punctele de inceput si sfârsit (capetele) formei 2D a clonei nu trebuie deplasate.

        Ambelor forme 2D din scena li se va aplica modificatorul Lathe ([Modify] -> [Modifier List] -> [Lathe]), bifând optiunea Weld Core si fara a schimba numarul de segmente (fig.5):

Fig. 5 Aplicarea modificatorului Lathe formelor 2D

 

        Cele doua obiecte trebuie sa aiba acelasi numar de vertex-uri pentru a putea aplica morfismul. Verificarea numarului de vertex-uri este necesara: se selecteaza fiecare obiect si, apasând butonul dreapta al mouse-ului, se alege Properties (fig.6):

Fig.6 Deschiderea panoului cu proprietatile obiectului

 

        In panoul cu proprietatile obiectului, zona Object Information, valoarea Vertices trebuie sa fie aceeasi la ambele obiecte, in acest caz, Vertices=464 (fig.7):

Fig. 7 Verificarea numarului de vertex-uri la fiecare obiect

 

        Se cloneaza primul obiect (cel in forma de mar) pentru a fi obiectul baza al viitoarei operatii Morph. Mentinând selectat obiectul baza se apasa butonul [Morph] ([Create] -> [Geometry] -> [Compund Objects] -> [Morph]). Se apasa butonul [Animate] (va avea culoarea rosie), se deplaseaza cursorul de timp la cadrul 50, din meniul Morph, apasând butonul [Pick Target], se alege obiectul al doilea (cel in forma de cotor). Se deplaseaza cursorul de timp la cadrul 100 si, folosind butonul [Pick Target] se alege primul obiect (in forma de mar). Se ridica butonul [Animate], acesta redevine gri, semn ca animatia s-a incheiat (fig. 8):

Click aici pentru a mari imaginea

Fig. 8 Obiectul baza ia, succesiv, forma celor doua obiecte

 

        In timpul animatiei, obiectul baza (selectat in Figura 25.8) va lua succesiv forma celor doua obiecte din dreapta sa. Dupa utilizarea lor ca referinta, acestea pot fi sterse sau ascunse (meniul Edit -> Object Properties -> Hide).

        In Figura 9 este prezentat un cadru intermediar din timpul animatiei si, implicit, al transformarii:

Fig. 9 Cadru intermediar din timpul transformarii Morph

 

 
Introducere
Crearea obiectului
Clonarea obiectului
Crearea efectului de morphing

Contact: office@catia.ro
Top
Home Email